fbpx

Intense dage i netværket

Reportage. I Business Center Bornholms Iværksætterprogram 588 får 12 bornholmske virksomheder i løbet af fem intense måneder hjælp til at nå det, det ellers ville have taget dem flere år at nå, og inspiration til at nå deres kunder.

 

Af Jon Alstrup / Bornholms Tidende / 13.11.2018

B-magasinet besøgte dem på Møbelfabrikken, da de var i gang med deres tredje workshop. Det blege efterårssollys står ind gennem ovenlysvinduerne på Møbelfabrikken i Nexø, hvor deltagerne i start-up-programmet 588 netop har taget hul på en ny to-dages-workshop. Rundt omkring på væggene i den gamle lagerhal kan man se skitser og eksempler på de produkter, iværksætterne arbejder med at få udviklet fra gode idéer til salgsklare produkter i programmet.

Forsamlingen er en blanding af røde tophuer, buskede fuldskæg, store sweatre mod novemberkulden og det mere gængse business casual med pæne frakker, trimmede skæg og opsat hår, og aldersmæssigt spænder deltagerne fra de unge til de midaldrende.

Det, de har til fælles, er troen på deres eget produkt og ønsket om at løfte det op på næste niveau, hvor de kan skabe en levevej ud af det – eller i hvert fald komme tættere på. Det har de fem måneder til, og arbejdet foregår dels med individuelle sparringsforløb med konsulenter og mulige samarbejdspartnere, dels med intensive workshops som den, der er i gang nu.

I to dage skal deltagerne bo på Møbelfabrikken og arbejde fra morgen til aften uden at bekymre sig om børnepasning, indkøb eller noget som helst andet, der kan fjerne fokus fra arbejdet.

– Det er meget intenst, og det er med vilje, siger Anders Wiberg, der er konsulent hos Business Center Bornholm, som driver projektet.

– Der er en god stemning, og folk kommer til vores workshops.  Der har ikke været noget frafald blandt deltagerne.
 
Uopdyrkede markeder. 
Lige nu sidder de alle bænket rundt om langbordet, der går tværs gennem lokalet, mens projektlederen Søren Femmer Jensen står foran en stor fjernsynsskærm og præsenterer en række iværksætter-cases, som de kan lade sig inspirere af i løbet af  denne workshop. Det handler blandt andet om, hvordan det helt lavpraktisk kan lade sig gøre at kombinere iværksætterlivet med familielivet ved for eksempel at aftale, at man står op lørdag morgen kl. 6 og arbejder igennem nogle timer, som man har for sig selv.

Men det handler også om at finde andre iværksættervirksomheder, som man kan gå sammen med for at skabe co-branding for ens produkter, som begge kan nyde godt af. Eller man kan koble sig på events og organisationer, som andre virksomheder enten ikke har opdaget endnu eller bare ikke har kunnet få til at spille sammen med det produkt eller den tjeneste, de tilbyder.

– I skal finde de uopdyrkede markeder, som andre ikke har indtaget endnu, siger Søren Femmer Jensen, og frem på skærmen dukker et screenshot fra en virksomhed, der har fået succes med at sælge hundegodbidder til særlige lejligheder på nettet.

– Jeg har lige fået en ny forretningsidé, lyder det med et stort grin fra en deltager:

– DogTinder!

Rundt om bordet lyder latteren over den skæve idé om at arrangere stævnemøder for hunde, og det er kendetegnende for, hvordan stemningen er på de workshops, som gruppen allerede har været igennem to af, fortæller Anders Wiberg:

– Vi hygger os, når vi er sammen. Men allerede nu kan deltagerne  trække paralleller til deres eget produkt, og pludselig er det ikke længere fluffy forbrugeranalyser, vi står og fortæller om. Når vi taler om segmenter, er deres reaktion: Hvordan får jeg fat i dem? Hvor er de henne? De vil ud i verden.
 
Stejl læringskurve. 
Inde i hallen har Anders Wik fra brand innovation-firmaet Ö taget over og forklarer med udgangspunkt i sit eget arbejde med McDonald’s om andre måder at anskue sine kunder på end de traditionelle segmenter. Det drejer sig om need states, hvor man ser på, hvad det er for et behov, man opfylder for sine kunder, og hvornår de har det behov.

– I skal se på, om I kan overføre det her til jeres egne virksomheder, opfordrer Søren Femmer Jensen.

– Hvordan skal vi gøre det? spørger en deltager.

– Tænk over, hvad der sker i hovedet på de folk, der kan tænkes at få brug for jeres produkt, svarer Anders Wik og uddyber:

– Hvad sker der i deres hoveder, der kan skabe et behov for jeres produkt? Prøv at google begrebet human needs. Det er et alternativ til behovspyramiden og består af ti punkter: Hvis I kan finde fire af dem, som I kan tappe ind i, så er I allerede godt på vej.

– Nogle af deltagerne har været nødt til at gentænke deres koncept fra at være en meget bred oplevelse af et samlet brand til at fokusere på et enkelt produkt, som de så kan gøre til deres brand, fortæller Anders Wiberg bagefter.

– Vi sætter iværksætterne sammen med virksomheder og rådgivere fra den virkelige verden, så de kan få deres hobbyprojekter trykprøvet og se, hvordan det, der fungerer derhjemme, virker, når det kommer op i en større skala. De går fra at være  eksperter i deres eget produkt og gennem en meget stejl læringskurve, hvor de skal finde ud af at blive eksperter på, hvem forbrugerne af produktet er, når det ikke længere bare er deres venner og familie.
 
Fra køkkenbordet til produktionshallen. 
De af iværksætterne, der arbejder med fødevareproduktion, har allerede haft en workshop med Bornholms Landsbrug om råvarebehandling og hygiejne, hvor de har lært, hvad der skal til for, at de overhovedet må sælge deres produkt kommercielt.

– Så rykker markedet pludselig meget længere væk for nogle af dem, fortæller Anders Wiberg, men det, at de har gjort den erkendelse allerede 40 dage ind i forløbet, betyder jo bare, at de har 100 dage til at arbejde videre med det og finde løsninger på de problemer. Det er fedt at kunne rykke folk sådan!

Én af dem, der allerede er kommet et godt stykke, er Alex Grut, der vil fremstille sundt slik ud af dadelmasse og andre superfoods. Han er blevet koblet sammen med Kjærstrup Chokolade på en camp på Møbelfabrikken, hvor indehaveren Peter Bræstrup var med som rådgiver.

– Der var en god connection mellem Alex og Peter, så vi arrangerede, at de kunne mødes efterfølgende. De mødtes en søndag i Snogebæk i fire timer, hvor de testede, om produktet kunne massefabrikeres. Ét er jo, hvordan det ser ud, når man laver det hjemme på køkkenbordet, noget andet er, når man laver seks ton om året. Så skal man begynde at se på, hvordan det ser ud, når det har ligget på lager eller har været ude i butikkerne og ligget fremme i sollyset.

Det er præcis de hurtige forbindelser, der er en af hovedmålsætningerne med 588: At koble iværksættere sammen med producenter og se, om de kan indgå et produktionssamarbejde.

– De får nogle erfaringer, de ellers ikke ville kunne få så hurtigt.

På den måde lever vi op til mottoet om at accelerere processen og gøre på fem måneder, hvad man ellers normalt skulle bruge to år på, runder Anders Wiberg af, inden workshoppen fortsætter inde i hallen, hvor iværksætterne har grupperet sig sammen med rådgivere, der kan hjælpe dem med at nå ud over affyringsrampen.

Foto: Kristoffer Linus

Vi hygger os, når vi er sammen. Men allerede nu kan deltagerne  trække paralleller til deres eget produkt, og pludselig er det ikke længere fluffy forbrugeranalyser, vi står og fortæller om. Når vi taler om segmenter, er deres reaktion: Hvordan får jeg fat i dem? Hvor er de henne? De vil ud i verden.

Anders Wiberg

   

588 er Bornholms iværksætterprogram – drevet af Business Center Bornholm og finansieret med støtte fraBornholms Vækstforum og EUs Socialfond. 588 HOVEDKVARTER: Møbelfabrikken, Gl. Rønnevej 17A, 3730 Nexø – kontakt@588.dk