fbpx

Bornholms stærke brand lokker iværksættere til Bornholm

Det bornholmske brand er en honningkrukke. Flere og flere iværksættere beslutter at drage fordel af Bornholm i deres storytelling. Det viser i en ny rapport.

Af journalist Michael Berg Larsen / 10.11.2018

 

Rapporten Bornholms nye iværksætterånd er lavet af  bureauet Analyse og Tal til Bornholms Regionskommune. Konklusionerne er lavet ud fra en dataindsamling af virksomhedernes kommunikation på Facebook og på deres hjemmesider.

 

– Vi kan se, at nye virksomheder, som egentlig ikke har noget med bornholmske fødevarer at gøre, kobler sig på det image, bornholmske fødevarevirksomheder har, fortalte Maj Baltzarsen, partner i bureauet Analyse og Tal, DR P4 Bornholm i forbindelse med udgivelsen.

 

Rapporten konkluderer, at  Bornholm besidder nogle særlige regionale styrker og potentialer, og påpeger, at en væsentlig del af nye bornholmske virksomheder på forskellig vis udnytter disse potentialer i deres kommunikation.

Analysen viser, at det bornholmske brand indtil videre udnyttes meget tydeligt indenfor følgende grupperinger:

 

Bæredygtighed. Omfatter både virksomheder som arbejder direkte med grøn omstilling og virksomheder, der har bæredygtighed og grøn omstilling som en underliggende værdi for virksomheden.

 

Regionale råvarer. Omfatter både virksomheder der arbejder med produktion, fremstilling og salg af bornholmske fødevarer. Kunst og kreative håndværk: Omfatter alt fra design til håndværk – sidstnævnte er dog med vægt på det kreative dvs. helt traditionelle håndværkere, som ikke promoverer sig selv som kreativ på forskellig vis er ikke med i denne gruppering.

 

Naturoplevelser. Omfatter alle virksomheder der slår sig op på den bornholmske natur fx med fokus på landskabet eller fysiske udendørs aktiviteter.

 

Online forretningsmodeller. Virksomheder som ikke behøver at være fysisk tætte på deres kunder fx online shops og konsulenter.

En vinkel på rapporten er firmaet SnapsBornholm som hører hjemme i København, men har valgt at producere deres snaps på Bornholm og dermed få mulighed for at udnytte det bornholmske brand i deres navn og i deres markedsføring.

Et par andre eksempler: Det økologiske tøjmærke Okker Gokker foretrak Bornholm blandt andet på grund af Bright Green Island. Penyllan kom til Bornholm fordi, der var noget i gære – og nogle at lege med. Høstet, den økologiske havtorne-plantage, overvejede Lolland og Nordsjælland, men valgte i sidste omgang Ibsker, fordi de kunne fornemme en anden iværksætterånd, som ‘man kunne læne sig op ad.’

 

 

Rapporten konkluderer, at Bornholm besidder nogle særlige regionale styrker og potentialer, og påpeger, at en væsentlig del af nye bornholmske virksomheder på forskellig vis udnytter disse potentialer i deres kommunikation.

   

588 er Bornholms iværksætterprogram – drevet af Business Center Bornholm og finansieret med støtte fraBornholms Vækstforum og EUs Socialfond. 588 HOVEDKVARTER: Møbelfabrikken, Gl. Rønnevej 17A, 3730 Nexø – kontakt@588.dk